noProduktnummer: Model-tec 601-0500

1956 MS Finnmarken / MS Ragnvald Jarl. Skala 1:60. Lengde 1350mm. Frakt kr 135,-

På lager i butikken.

  • kr 6.695,00

MS Finnmarken 1956. Skala 1:60. Lengde 1350 mm / MS Ragnvald Jarl / MS Sjøkurs.
Klargjort for radiostyring.
 

Hurtigruteskipet M/S Finnmarken 1956. Skala 1:60. Lengde 1350 mm / MS Ragnvald Jarl / MS Sjøkurs.

Etter krigen var det nødvendig å bygge opp hurtigrutefarten igjen, og det trengtes nye skip. I 1956 gjorde M/S Finnmarken entré på norskekysten. Skipet representerte "den nye linjen" og var Hurtigrutens første skip med overbygging bak (baklader). M/S Finnmarken fremsto som prototypen på en serie hurtigruteskip som ble satt i drift på slutten av 50-årene og i første halvdel av 60-årene. Deriblant var M/S Ragnvald Jarl som var bygget etter de samme tegningene som Finnmarken. De var søsterskip, selv om de seilte for forskjellige rederier.

I februar 1983 kom M/S Finnmarken til Mjellem & Karlsen i Bergen for å få innredning og maskineri oppgradert. Motoren ble gjennomgripende fornyet med en ny blokk og sylinderforinger. Lugarene midtskips ble bygget om med dusj og toalett, og skipet ble ellers pusset opp.
Den store kranen på fordekket ble skiftet ut og fornyet i 1988. En del av bildene av begge disse skipene kan dermed ha forskjellige kraner i forhold til dagens skip. Modellen vår har kranen fra 1988.
Leveringen av en ny M/S Richard With i desember 1993 satte sluttstrek for M/S Finnmarken 1956, etter 37-års innsats. Den 20. desember ble skipet avløst i ruten i Harstad. I stedet for å selge skipet på markedet, sa rederiet seg villig til å la skipet inngå i Hurtigrutemuseet på Stokmarknes som en integrert del av museet.

M/S Finnmarken gikk 3.mai 1999 for egen maskin til Kaarbø-verftet i Harstad, hvor skroget ble sandblåst og gjort klart for landsetting. 14. juni var det tilbake med kaptein Sten Magne Engen ved roret. Han kunne slå stopp i maskinen for siste gang. To dager senere ble skipet løftet på land og plassert like ved Hurtigrutens Hus. Den var dermed på plass til åpningen av Hurtigrutemuseet den 2. juli 1999. 
M/S Finnmarken er dermed tatt vare på for ettertiden, i et enestående prosjekt hvor et komplett og operativt skip er bevart i sin helhet. Som en del av Hurtigrutemuseet og Hurtigrutens Hus vil skipet for ettertiden fremstå som det siste "klassiske" hurtigruteskipet. 

M/S Finnmarken i nye omgivelser.
Hurtigrutemuseet i Stokmarknes arbeider på spreng med utvidelse av museet. I år starter arbeidet med å få plassert Finnmarken i eget hus! 
Her får dette fantastiske skipet et permanent oppholdssted, hvor publikum kan se et av de siste klassiske linjeskip fra en periode der et skip var en seilende "skjønnhet" på havet. 

M/S Finnmarken som modell.
Vår modell av dette stolte skipet er en usedvanlig modell av en hurtigrute som har bidratt til norsk sjøfartshistorie. Det er et omfattende arbeid som ligger bak modellen. 
Vi har fått tilgang til originaltegningene fra Blohm & Voss verftet i Hamburg hvor M/S Finnmarken ble bygget og levert i 1956. Modellen er korrekt gjengitt i skala 1:60. Den har et fantastisk fint skrog og kommer med full innredning! Dekkene kan løftes fra hverandre, for å se båten innvendig og få tilgang til motorrommet. I tillegg kan den lyssettes både innvendig og utvendig.  I byggesettet er der over 100 LED lys!

Den blir produsert med tanke på også å kunne brukes med motor og fjernstyring på vannet. 
Skalaen er 1:60, det betyr en lengde på 1350 mm. I byggesettet følger merker for både M/S Finnmarken, M/S Ragnvald Jarl og med NRK "Sommerbåt" logoer.